Στην κάλυψη τρεχουσών ή εκτάκτων αναγκών θα διαθέσουν όποιο επιπλέον εισόδημα λάβουν οι Έλληνες καταναλωτές φέτος τα Χριστούγεννα, όπως προκύπτει από την 11η έρευνα MasterCard Barometer.
Επιπλέον, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, 8 στους 10 συμμετέχοντες δεν θα πραγματοποιήσουν κάποιο ταξίδι, είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό.
Η εταιρεία κάνει λόγο για σημαντική μεταβολή του τρόπου διάθεσης του επιπλέον χριστουγεννιάτικου εισοδήματος, αφού σχεδόν το 60% των Ελλήνων θα το χρησιμοποιήσει για την κάλυψη τρεχουσών αναγκών (40%) ή θα το εξοικονομήσει για τυχόν έκτακτες δαπάνες (19/%).
Και ενώ πέρυσι και πρόπερσι τα δώρα σε αγαπημένους αποτελούσαν την πρώτη επιλογή διάθεσης του Χριστουγεννιάτικου Δώρου, φέτος μόνο το 15% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνουν ότι θα το ξοδέψουν σε δώρα, ποσοστό μειωμένο κατά 50% σε σύγκριση με πέρσι, ενώ, σχεδόν ένας στους τρεις (30%) δηλώνει ότι δεν υπάρχει επιπλέον εισόδημα, ποσοστό που έχει σχεδόν τριπλασιαστεί σε σχέση με το 2009.
Τέλος, μόνο το 13% του κοινού δηλώνει ότι θα ξοδέψει το επιπλέον εισόδημα για προσωπική του ευχαρίστηση. Η σημαντικότερη διαφορά μεταξύ των δύο φύλων είναι η μεγαλύτερη πρόθεση των γυναικών να δαπανήσουν το τυχόν επιπλέον εισόδημα σε δώρα για αγαπημένους (18%).
Οι νεαρότερες ηλικίες (18 - 34) είναι αυτές που θα δώσουν μεγαλύτερη βαρύτητα στην προσωπική διασκέδαση με ποσοστό 28,5% σε σύγκριση με τις μεσαίες ηλικίες οι οποίες, λόγω των αυξημένων υποχρεώσεων, θα δώσουν βαρύτητα στην κάλυψη τρεχουσών αναγκών. Το κοινό 35 - 44 ετών είναι αυτό που παρουσιάζει την μεγαλύτερη πρόθεση να διαθέσει το ποσό σε δώρα (29,2%).
Σχεδόν 8 στους 10 ερωτηθέντες δηλώνουν ότι δεν προτίθενται να ταξιδέψουν φέτος τα Χριστούγεννα, ποσοστό που έχει οριακή αύξηση σε σχέση με πέρσι, ενώ είναι σημαντικά μεγαλύτερο σε σύγκριση με το 2009.
Όπως και το 2010, το κοινό που δηλώνει ότι θα ταξιδέψει κατά την διάρκεια των γιορτών είναι κυρίως άντρες και άτομα ηλικίας 18-34, ενώ οι γυναίκες και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία δεν θα μετακινηθούν.
Ενδιαφέρον, επίσης, παρουσιάζει το γεγονός, πως σχεδόν 1 στους δύο από εκείνους που σκοπεύουν να ταξιδέψουν, φαίνεται να επιλέγει Ελληνικούς προορισμούς με έμφαση στα εξοχικά/πατρικά σπίτια.
Mεγάλη πτώση παρουσιάζει το ποσοστό των καταναλωτών που σκοπεύουν να επιλέξουν κάποιο ξενοδοχείο. Τα ταξίδια, τέλος, στο εξωτερικό εμφανίζουν μειωμένη ζήτηση σε σχέση με πέρυσι.
Όσον αφορά στις διαφορετικές επιλογές των δύο φύλων, όπως και το 2010, οι άνδρες είναι πρωτίστως εκείνοι που προγραμματίζουν ταξίδια στο εσωτερικό (69%), ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει η τάση των γυναικών φέτος, εν αντιθέσει με πέρσι, να επιλέξουν μια εκδρομή στο εξωτερικό (40%) αντί της σπιτικής θαλπωρής.
Ταξίδι εκτός Ελλάδος δηλώνουν σε μεγαλύτερο ποσοστό οι ηλικίες 25-34 (39%), σε αντίθεση με τους μεγαλύτερους καταναλωτές (45 -70)που θα μείνουν στο πατρικό τους (58%). Το ηλικιακό γκρουπ 25 - 34 είναι, επίσης, εκείνο που δηλώνει, πως στην περίπτωση που ταξιδέψει εντός Ελλάδος, προτίθεται να διαμείνει σε φιλικό σπίτι ή ξενοδοχείο.
Όσον αφορά στους λόγους για τον οποίους κάποιος δεν θα ταξιδέψει, ο κυριότερος παραμένει, όπως και τις δύο προηγούμενες χρονιές, η διάθεση για Χριστούγεννα στο σπίτι με τους αγαπημένους (59%), ωστόσο φέτος ισχυροποιούνται ως λόγοι οι οικονομικές δυσκολίες (31% έναντι 18% πέρυσι) αλλά και η εργασία κατά το διάστημα των γιορτών (9% από 5%).
Οι δύο πρώτοι δε λόγοι (Χριστούγεννα στο σπίτι και οικονομική στενότητα) φαίνεται να μην διαφοροποιούνται ιδιαιτέρως μεταξύ των υπο-ομάδων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, οι άνδρες δηλώνουν σε μεγαλύτερο βαθμό ότι δεν θα ταξιδέψουν γιατί θα εργάζονται, και ενώ μέχρι πρότινος το γκρουπ των 35-44 ετών ήταν εκείνο που θα εργάζονταν το διάστημα των Χριστουγέννων (με ποσοστό 7,7%), φέτος εκείνοι που δηλώνουν σε μεγαλύτερο ποσοστό πως δεν θα ταξιδέψουν λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων είναι νεότεροι καταναλωτές ηλικίας 25 -34 (12%).
Ποια δώρα προτιμούν οι Έλληνες
Οπως και τις δύο προηγούμενες χρονιές, πρώτη επιλογή δώρων αποτελούν τα είδη ένδυσης/υπόδησης, σε ποσοστό, όμως, συγκριτικά πολύ χαμηλότερο από πέρσι (27% το 2011 από 34% το 2010). Ακολουθούν και φέτος τα παιχνίδια για τα παιδιά (19%), ενώ ιδιαιτέρως αυξημένο, σε σχέση με το 2010, παρουσιάζεται το ποσοστό εκείνων που θα επιλέξουν τα δώρα χαμηλού κόστους (μικροπράγματα).
Πάντως, παρά τις δύσκολες συνθήκες, οι Έλληνες (σε ποσοστό 56%) δηλώνουν και φέτος, πως η καταναλωτική τους συμπεριφορά αλλάζει κατά την περίοδο των γιορτών.
Έτσι, η τάση που παρουσιάστηκε πέρυσι σχετικά με την ανάγκη του κοινού να 'παρασυρθεί' από το πνεύμα των Χριστουγέννων και έτσι, να ξεχάσει για λίγο τις διάφορες έγνοιες του, επιβεβαιώνεται και φέτος, καθώς αποτελεί για τους Έλληνες το σημαντικότερο λόγο αλλαγής της καταναλωτικής του συμπεριφοράς (48% το 2011 από 29% το 2010).
Οι τρέχουσες υποχρεώσεις, επίσης, αποκτούν ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα σε σύγκριση με πέρυσι (31% το 2011 από 17% το 2010) ενώ η αδυναμία αντίστασης στην αγορά δώρων φαίνεται να αποδυναμώνεται (16% το 2011 από 33% το 2010).
Αξίζει να σημειωθεί ακόμη ότι, όπως και την περσινή χρονιά, έτσι και φέτος, η αλλαγή διάθεσης τα Χριστούγεννα δεν αποδίδεται πια στο επιπλέον εισόδημα - που φαίνεται να μην υπάρχει - ούτε στις βόλτες για ψώνια.
Αναφορικά με εκείνους τους καταναλωτές που δηλώνουν ότι δεν θα αλλάξουν την αγοραστική τους συμπεριφορά κατά τη διάρκεια των φετινών Χριστουγέννων, η πεποίθηση ότι η χρονιά δεν ενδείκνυται για υπερκατανάλωση (56%) κερδίζει σημαντικότατο προβάδισμα έναντι της διάθεσής τους να μην αποκλίνουν από τα προγραμματισμένα έξοδα (44%).
Πηγή newsit.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου