Τετάρτη, 11 Ιανουαρίου 2012

Εντολή Γερουλάνου για ΕΔΕ για την κλοπή στην Πινακοθήκη


Εντολή για τη διενέργεια Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης για την κλοπή τριών έργων τέχνης από την Εθνική Πινακοθήκη έδωσε ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος.«Εξοπλισμένη με σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, είναι η Πινακοθήκη», αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Πολιτισμού. 

«Η Εθνική Πινακοθήκη, όπως και όλα τα υπόλοιπα Μουσεία και οι Αρχαιολογικοί χώροι, είναι εξοπλισμένη με σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, προκειμένου να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη και ασφαλής λειτουργία της.  

Άλλωστε, στη μακρόχρονη ιστορία της, η Εθνική Πινακοθήκη έχει συνεργαστεί με μεγάλα μουσεία του κόσμου και έχει φιλοξενήσει ανεκτίμητους θησαυρούς της Τέχνης.

Το γεγονός αυτό αποδεικνύει ότι οι εγκαταστάσεις της θεωρούνται, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, ως ασφαλείς και αξιόπιστες», αναφέρει το υπ. Πολιτισμού.

Τα κλεμμένα έργα, για τα οποία έχει δοθεί σήμα από την Ιντερπόλ, δεν μπορούν να βγουν σε δημοπρασία και τυπικά δεν μπορούν να αγοραστούν από ιδιωτικό μουσείο.
 
Σύμφωνα με τους ειδικούς, το πιθανότερο είναι να οδεύουν προς ιδιωτικές συλλογές.

«Είναι πραγματικά περίεργη αυτή η κατ΄ιδίαν αισθητική απόλαυση, ανθρώπων που έχουν τα κλεμμένα έργα κάτω από τα σαλόνια τους, σε υπόγεια», σχολιάζει ο Αγγελος Δεληβοριάς, διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη.
 
Kαι τονίζει ότι «κλοπές έργων τέχνης έχουν συμβεί σε πολλά μουσεία του κόσμου. Αντί να ρίχνουμε ευθύνες ο ένας στον άλλον ας δούμε τι πρέπει να προσέξουμε, τι να διορθώσουμε, πώς να προφυλασσόμαστε».
  
Ο 'Αγγελος Δεληβοριάς, ελπίζει η κλοπή των τριών έργων από την Πινακοθήκη, «να μην αποβεί σε βάρος των έργων επέκτασης της Εθνικής Πινακοθήκης», που έχουν εξαγγελθεί για το 2012.
  
Όσο για τον πίνακα του Πικάσο, ο ιστορικός τέχνης Ντένης Ζαχαρόπουλος, καλλιτεχνικός διευθυντής του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης σχολιάζει: 

«’Εκλεψαν κάτι που δεν ανήκει σε κανέναν. Δεν το αγόρασε η ελληνική πολιτεία. 'Ηταν δώρο του Πικάσο. Από τη στιγμή βέβαια που δεν υπάρχουν θεματοφύλακες της σύγχρονης ιστορίας μας τι να κάνουν οι φύλακες;»
  
Το έργο «γυναικείο κεφάλι» του Πικάσο, έχει μακρά ιστορία και αποτελεί μέρος της δωρεάς των γάλλων καλλιτεχνών και διανοουμένων προς τους Έλληνες, μετά την απελευθέρωση από την γερμανική κατοχή. 

Ηταν μια ελάχιστη ένδειξη θαυμασμού και αλληλεγγύης στην αντίσταση του ελληνικού λαού και των διανοουμένων του, κατά 
των ναζί.
   
Η δωρεά, αποτελεί  τμήμα της Δυτικοευρωπαϊκής ζωγραφικής στην Εθνική Πινακοθήκη.

Περιλαμβάνει 28 πίνακες ζωγραφικής,6 σχέδια, 6 χαρακτικά, 4 γλυπτά.
 
Συμπληρώνεται από 110 δακτυλόγραφα και χειρόγραφα κείμενα γάλλων καλλιτεχνών και συγγραφέων, μηνύματα συμπαράστασης στον ελληνικό λαό και φυλάσσονται στο Εθνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο.
  
Μετά την απελευθέρωση το 1945 και σε κλίμα επικείμενου εμφυλίου πολέμου, η δωρεά έγινε δύσκολα αποδεκτή από την ελληνική κυβέρνηση. 

Εκτέθηκε πρώτη φορά και για λίγες ημέρες τον Απρίλιο 1949 στο Γαλλικό Ινστιτούτο, αμέσως μόλις τα έργα έφθασαν στην Ελλάδα.

Από τότε πέρασαν 41 χρόνια έως ότου εμφανισθούν ξανά σε έκθεση.
 
‘Ηταν το 1980 στην Εθνική Πινακοθήκη, το 2003 στην Δημοτική Πινακοθήκη της Πάτρας και το 2004 στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Και μέχρι προχθές Κυριακή, στην έκθεση «Στα 'Αδυτα της Εθνικής Πινακοθήκης. ‘Αγνωστοι θησαυροί από τις συλλογές της».
 
Το «γυναικείο κεφάλι» του Πικάσο, λάδι σε μουσαμά διαστάσεων 56χ40 εκ., είναι πορτρέτο της φωτογράφου Ντόρα Μάαρ, συντρόφου του Πικάσο την εποχή εκείνη και η οποία είχε απαθανατίσει με τον φακό της όλη την διαδικασία της δημιουργίας της 
«Γκερνίκα». 

Ανάμεσα στα ονόματα των δωρητών οι Ανρί Ματίς, Πιερ Μπονάρ, Αντρέ Μασόν, Φρανσίς Πικάμπια, Ραούλ Ντιφί κι άλλοι κορυφαίοι που σημάδεψαν την τέχνη του 20ου αιώνα.

«Ήταν επίσης και μια κίνηση αντιφασιστική από τους μοντέρνους ζωγράφους, υπέρ της πρωτοποριακής τέχνης», σχολιάζει ο Ντένης Ζαχαρόπουλος αναφερόμενος στον διωγμό της μοντέρνας τέχνης που το Γ΄Ράιχ είχε αποκαλέσει «εκφυλισμένη» τέχνη.
 
Και δεν είναι τυχαίο προσθέτει ο ίδιος «ότι ο Πικάσο δώρισε το 1945 στην Πινακοθήκη ένα έργο του προπολεμικό, ένα γυναικείο κεφάλι, από την ίδια ομάδα έργων που εντάσσονται στην Γκερνίκα».
 
Η πρωτοβουλία να συγκεντρωθούν έργα της γαλλικής πρωτοπορίας και διανόησης ανήκει στον σπουδαίο νεοελληνιστή Ροζέ Μιλιέξ (1913-2006), συγγραφέα και τότε αναπληρωτή διευθυντή του Γαλλικού Ινστιτούτου, στο πλευρό του Οκτάβιου Μερλιέ, 
μαζί με την γυναίκα του ,συγγραφέα Τατιάνα Μιλλιέξ, ήδη από τα χρόνια της κατοχής.
  
«Είχαμε αναλάβει», σημειώνει ο Ροζέ Μιλλιέξ στον μικρό κατάλογο της πρώτης έκθεσης το 1949 ,«δημόσια την υποχρέωση να υψώσουμε, μετά τον πόλεμο, μια στήλη θαυμασμού και ευγνωμοσύνης στην Ελλάδα, από μέρους όλων εκείνων που είδαν 
με τα μάτια τους τα πρόσφατα μεγαλεία».

Η «χρυσή βίβλος» που οραματίστηκε το ζεύγος Μιλλιέξ, δημιουργήθηκε το 1945, αρχικά με κείμενα γάλλων διανοουμένων. 

Στη συνέχεια καλλιτέχνες, με πρώτον τον Αντρέ Φουζερόν, ανταποκρίθηκαν στην συγκινητική πρωτοβουλία του ζεύγους και με την προθυμία του Κριστιάν Ζερβός, προστέθηκαν πολλά έργα πρωτοπόρων καλλιτεχνών. 

Η άποψη των Φυλάκων Αρχαιοτήτων

«Ένας νυχτοφύλακας σε τόσα τετραγωνικά που είναι η Εθνική Πινακοθήκη δεν μπορεί να κάνει τίποτα», καταγγέλλει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Φυλάξεως Αρχαιοτήτων, Γιάννης Μαυρικόπουλος, για όσα συνέβησαν στην Πινακοθήκη 
της Ελλάδος.  

«Έπρεπε το υπουργείο Πολιτισμού να είχε φροντίσει να είναι επαρκής η φύλαξη το βράδυ σε προσωπικό. Επίσης, έπρεπε να έχει φροντίσει τα συστήματα ασφαλείας να δουλεύουν, να λειτουργούν και να είναι αξιόπιστα», προσθέτει χωρίς να αποφύγει 
να τονίσει πως αν δεν ληφθούν σοβαρά μέτρα υπάρχει κίνδυνος να ξανασυμβεί το ίδιο.
  
«Λόγω της έλλειψης φυλακτικού προσωπικού και μέτρων ασφαλείας πάντα υπάρχει κίνδυνος. Σίγουρα μια οργανωμένη σπείρα μπορεί να κάνει κακό. Χρειάζονται τουλάχιστον δέκα άτομα για τα τετραγωνικά της Εθνικής Πινακοθήκης». 

«Αναγκαστική αποχή» από τη δουλειά και όχι κινητοποιήσεις χαρακτηρίζουν το κλείσιμο των αρχαιολογικών χώρων αφού διεκδικούν τα δεδουλευμένα δυόμιση μηνών. 

«Το Υπουργείο Πολιτισμού δεν μας πληρώνει, εμάς τους αρχαιοφύλακες, για τις παραπάνω μερες και ώρες που δουλεύουμε, σε σχέση με όλους τους άλλους κρατικούς υπαλλήλους. Δεν μπορούμε να δουλέψουμε τζάμπα. Όσο καιρό μας πληρώνουν, 
δουλεύουμε. Τώρα δεν μας πληρώνουν», υπογγραμίζει.
 
Παράλληλα, η Πανελλήνια Ένωση Υπαλλήλων Φυλάξεως Αρχαιοτήτων (Π.Ε.Υ.Φ.Α) κάνει έκκληση στον υπουργό Οικονομικών Ευάγγελο Βενιζέλο, προκειμένου να παρέμβει και να λυθούν τα θέματα των αρχαιοφυλάκων. 

«Ο κύριος Βενιζέλος, έχει περάσει από το υπουργείο Πολιτισμού και γνωρίζει τα θέματα των αρχαιοφυλάκων πιστεύουμε πως άμα θέλει μπορεί να το κάνει». 

Παράλληλα, οι αρχαιοφύλακες ζητούν να εγκριθεί το ποσό των 30 ευρώ για τις Κυριακές και τις αργίες. 
 
Ο Γ. Μαυρικόπουλος δεν παρέλειψε να σημειώσει πως: «Η Εθνική Πινακοθήκη έπρεπε να είναι συνδεδεμένη με το κέντρο λήψης σημάτων που είναι συνδεδεμένα τα πιο πολλά μουσεία της Ελλάδος. Αυτό ήταν μεγαλη παράληψη και πρέπει να αποδωθούν ευθύνες».  

Την ίδια ώρα που ο πρόεδρος αρχαιοφυλάκων καταγγέλλει πως: «οι δηλώσεις, οι οποίες έχουν να κάνουν με την πώληση της Ακρόπολης, με τα αρχαία μας όλη αυτή η συζήτηση που έχει ανοίξει τελευταία δεν είναι τυχαίες, δεν συνεννούμε και θα 
αντισταθούμε» το Υπουργείο Πολιτισμού πρότεινε στο Υπουργείο Οικονομικών διάταξη, η οποία έχει συμπεριληφθεί στο υπό ψήφιση πολυνομοσχέδιο του ΥΠΟΙΚ, με την οποία διευθετείται το ζήτημα της πληρωμής των φυλάκων για εργασία τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες.  

«Η Π.Ε.Υ.Φ.Α. αν και γνώριζε την ρύθμιση αυτή από το τέλος του 2011, δεν ανέστειλε την απεργία, παρά την έκκληση του ΥΠΠΟΤ. Επομένως όχι μόνο η εκπεφρασμένη πολιτική βούληση υπήρχε, αλλά και η δέσμευση να δοθεί οριστική 
λύση σ’ αυτό το πρόβλημα».  

Να σημειωθεί ότι το έργο της επέκτασης και της αναβάθμισης των εγκαταστάσεων της Εθνικής Πινακοθήκης είναι υπό ένταξη στο ΕΣΠΑ, με προϋπολογισμό 33,5 εκατ. ευρώ, ενώ 14 εκατ. ευρώ δίδονται ως χορηγία από το Ίδρυμα Νιάρχος».
www.tanea.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: