
Ως... προπομπός για τη φορολόγηση των ελληνικών καταθέσεων στην Ελβετία διαφημίστηκε το πρωτόκολλο που υπογράφτηκε ανάμεσα στις δύο χώρες σχετικά με την αποφυγή διπλής φορολόγησης και κατατέθηκε στη Βουλή. Η αλήθεια, όμως, είναι ότι το μόνο χειροπιαστό που επιτυγχάνεται για την ελληνική πλευρά, είναι ότι επί του παρόντος... μειώνεται από 10% σε 7% το ανώτατο ποσοστό του φόρου που μπορεί να επιβάλλει η Ελλάδα επί των τόκων που καταβάλλονται σε Έλληνες καταθέτες της Ελβετίας.
Το πρωτόκολλο, βέβαια, αφορά την αποφυγή διπλής φορολόγησης. Κάτι που δείχνει από μόνο του ότι δεν θα μπορούσε να προσφέρει και πολλά στη μάχη για την πάταξη του εντοπισμού του μαύρου χρήματος που αναζητεί για να φορολογήσει το ΥΠΟΙΚ. Οι υπόλοιπες διατάξεις του πρωτοκόλλου αναφέρουν με δυο λόγια ότι:
♦ Μπορεί να φορολογείται και στην Ελλάδα το όφελος από την πώληση μετοχών ή άλλων δικαιωμάτων συμμετοχής, των οποίων άνω του 50% της αξίας προέρχεται άμεσα ή έμμεσα από ακίνητα.
♦ Τα μερίσματα που καταβάλλονται από εταιρεία με έδρα στην Ελλάδα σε κάτοικο της Ελβετίας μπορούν να φορολογούνται και στη χώρα μας με συντελεστές από 5% έως 15%.
♦ Στην περίπτωση εκποίησης πλοίων με ελληνική σημαία ή σημαία τρίτων κρατών, ή αεροσκαφών που ανήκουν σε ελληνικές αεροπορικές ή ναυτιλιακές επιχειρήσεις το αποκλειστικό δικαίωμα φορολόγησης ανήκει στην Ελλάδα.
Η μόνη ενδιαφέρουσα παράγραφος είναι πως ανάβει «πράσινο φως» για την παροχή πληροφοριών στις φορολογικές αρχές της Ελλάδας αναφορικά με την ταυτότητα των καταθετών.
Οι προϋποθέσεις
Στο επίπεδο αυτό η Ελβετία μπορεί να δώσει ονόματα και διευθύνσεις των Ελλήνων που διατηρούν καταθέσεις στο έδαφός της καθώς επίσης και στοιχεία που διευκολύνουν την ταυτοποίησή τους, όπως για παράδειγμα ημερομηνία γέννησης, οικογενειακή κατάσταση και Αριθμό Φορολογικού Μητρώου. Και εδώ όμως υπάρχει πολύ «νερό» και αρκετά περιθώρια στις διατυπώσεις.
Ποιες όμως θα είναι οι προϋποθέσεις για την παροχή των στοιχείων αυτών; Οι Έλληνες ακόμη δεν λένε τίποτε, ενώ οι Ελβετοί λένε ότι θα πρέπει να υπάρχει καταδίκη για σοβαρά αδικήματα, προκειμένου να επιχειρηθεί η ταυτοποίηση.
Άλλωστε, όπως σημείωναν τραπεζίτες με μεγάλη πείρα, εάν η Ελβετία ανοίξει τις τράπεζές της σε όσες χώρες θέλουν να αποκτήσουν πρόσβαση στις καταθέσεις των πολιτών τους, τότε το σύστημά της θα χάσει την περιβόητη «αξιοπιστία» του. Και μαζί με αυτό και τις καταθέσεις, που θα κατευθυνθούν προς άλλες χώρες.
Διόλου τυχαίο ότι και ο Παντελής Οικονόμου μπορεί να δήλωνε λίγο πριν από την ψήφιση του πρωτοκόλλου ότι αυτό εξειδικεύει τις διατάξεις για τη διαδικασία ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των δύο χωρών για τη φορολόγηση αποκρυφθέντων εισοδημάτων («μπορούμε να αξιοποιήσουμε το πρωτόκολλο και να έχουμε και λεφτά και ονόματα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός), προσέθετε όμως ότι δεν θα πρέπει να υπάρχουν πολύ υψηλές προσδοκίες για τη συμφωνία.
Τι σημαίνουν όλα αυτά: Ότι το επόμενο διάστημα το κυνηγητό θα εστιαστεί τουλάχιστον στη συλλογή των φόρων επί των τόκων, που είναι και το μόνο απτό. Γι' αυτό αναμένεται προς συζήτηση άλλη συμφωνία για τον εντοπισμό «της φορολογητέας ύλης» (των τόκων, δηλαδή, ως προϊόντος τραπεζικής) που διαφεύγει στην Ελβετία, ενώ μια ανάλογη διαπραγμάτευση υπάρχει και με την Κύπρο.
Το κακό βέβαια είναι ότι η συμφωνία αυτή κινείται στο πλαίσιο των αντίστοιχων συμφωνιών της Ελβετίας με τη Γερμανία και τη Βρετανία, τις οποίες ήδη η Κομισιόν διαμήνυσε στις δύο χώρες ότι θα πρέπει να αλλάξουν. Οι Βρυξέλλες, όπως έγραψε το «Π» πριν από δύο εβδομάδες, αρνούνται να συναινέσουν στη φορολόγηση των καταθέσεων των Ευρωπαίων πολιτών στην Ελβετία χωρίς να έχει προηγηθεί η άρση του απορρήτου των λογαριασμών τους.
Η Επιτροπή μάλιστα λέγεται ότι είναι αποφασισμένη να προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εναντίον όλων των κοινοτικών χωρών - συμπεριλαμβανομένης, φυσικά, και της Ελλάδας - που διαπραγματεύονται ή έχουν ήδη υπογράψει διμερείς συμφωνίες με την Ελβετία για τη φορολόγηση των κρυφών καταθέσεων που έχουν οι πολίτες τους σε ελβετικές τράπεζες χωρίς την άρση του απορρήτου των λογαριασμών τους.
topontiki
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου